13 Şubat 2009 Cuma

GRAFİK TASARIM/ENDÜSTRİYEL TASARIM/İLLÜSTRASYON/ANİMASYON/ HİZMETi ALAN İŞVERENLER İÇİN ÖNEMLİ UYARILAR

Mevcut ortamda, esaslı bir fikre bina edilmemiş ve görsel cazibesi olmayan tasarım ve tanıtım çalışmalarıyla kamuoyuna sesinizi duyarmanızın imkansız olduğu açık. Başarılı tasarım, muhatabınızın zihninde iz bırakmak, mektubu alıcınıza şık bir zarfla göndermektir. İyi tasarım "göz alıcıdır". Doğru tasarım adeta "kalite belgenizdir." İyi hizmet veren bir kurumun kötü tasarım ürünleri, müşterinin gözünde pekalâ kötü intiba uyandırabilir. Hatta lezzetli bir yiyeceğin iyi çekilmiş reklam fotoğraf/filmleriyle müşterinizin iştahını açmanız, aksiyle takdirde kapamanız da mümkündür:

Peki tasarım konusunda, profosyonel/amatör, doğru/yanlış, güzel/çirkin ve hakikî/sahte ayrımına nasıl varmalı? Ya da, son yıllarda tasarım alemini istila edip görsel facialara sebep olan "cahil ve cesur" tipleri nasıl tanırız?

TASARIMCI VE OPERATÖR KİMDİR?
Hayalgücü, göz ve bilek koordanisyonunu sağlayıp tasarım alanına aktarabilmek, yıllarca çalışmayı icab ettiren bir süreçtir. Önce yetenek, ardından da gayret gerektiren dinamik bir süreç... Ezbere ve rasgele olmaz; kabiliyetin eser verebilmesi için, bilgi/görgü teknesinde yoğrulması ve pişmesi şarttır. Özellikle illüstratörlük; çizgiye hakimiyet, çok daha uzun soluklu bir çabayı gerektirir. Bu manada, doğru ve etkili tasarımlar üretebilmenin yolu, ya güzel sanatlar eğitiminden, ya da işin inceliklerine vâkıf ustaların rahle-i tedrisinden geçer diyebiliriz. Peki durum nedir? Hayatında eline fırça veya karakalem almamış, daha temel sanat prensiblerini (kompozisyon, oran, denge, kontrast, çizgi-leke, ışık gölge, biçim, renk ilişkileri vs.)duymamış, grafik tasarımın aslî meseleleriyle hiç ilgilenmemiş(yazı, tipografi, mizanpaj vs), sanat tarihinden iki satırcık olsun okumamış tipler, matbaalarda/tabelacılarda/küçük yayınevlerinde/merdivenaltı ajanslarda konuşlanıp, birbirinden zevksiz ve "kitsch" işleriyle tasarım kavramının canına okumuşlardır. Halbuki eğitimsiz biri, basit gibi görünen ama sıkı bir tipografi/yazı bilgisi gerektiren küçük bir kartviziti bile "doğru" tasarlayamazdı:

"1000 tane kartvizit üç kuruşa, amblemler şirketten!"

Ne yazık ki, müşterinin bilgisizliği -bilerek veya bilmeyerek- istismar edilmekte, naehil ellerden çıkan birbirinden özensiz ve langur lungur çalışmalarla yatırım ve emekler zayi edilmektedir. Ürün ve hizmetlerin hedef kitleye layıkıyla tanıtılamaması, cazibe uyandırmaması ve -haliyle- geridönüş alınamaması da bu yüzdendir. Kurumlar, bu tipler marifetiyle müşterinin gözünde ki intibaını zedelemektedir. Sormak gerek:

"Tasarım alanı, bilgisayar operatörlerinin deneme/yanılma tahtası mıdır?"

Ne bir kalıp ustasına alışveriş kompleksinin mimarî projesi çizdirilir, ne bir dizgiciye köşe yazarlığı yaptırılır, ne de bir hastabakıcıya beyin ameliyatı yaptırılır. Peki niçin, bir operatöre(bu da kıymetli bir iştir) tasarımcı vasfıyla işbaşı yaptırılır? Tasarım yazılımlarını kullanabilmenin, tasarımcılıkla direk alakası olmadığı niçin anlaşılmıyor? Photoshop numaralarını bilmek grafikerliktir değildir. Tepetaklak bir usûlle; "şu programları bir öğreneyim, eh artık birşeyler çıkartırım. Neyim eksik?" tavrının yanlışlığını işaretlemek şarttır. Tasarım programları, ne fikir bulur, ne çizim yapar, ne renk seçer, ne de kompozisyon kurar. Sadece teknik kolaylıklar sağlayan bir cihazdır, o kadar. Tıpkı dijital bir resim paleti/fırçası gibi düşünülebilir. Ötesi yok. Bkz:
Bu çerçevede amatör çalışmalarda sıklıkla karşımıza çıkan bazı hataları sıralamanın yeridir:

1- Ne tipografi, ne latin ABC sinin anatomisi ve oranları, ne de yazı karakterlerinin yapısal özellikleri... Artık nasıl alışıldıysa, bazı özel fontların yerli yersiz her çalışmada kullanılması. Doğrusu, bkz:
http://www.toddroeth.com/class/images/22.jpg
http://forum.high-logic.com/postedimages/Typeface.gif
http://www.86era.org/blog/wp-content/uploads/2009/02/browne_first_sketches.jpg
2- Sağda solda görülen popüler işlerin yüzeysel olarak başarısızca taklide çalışılması. Yani uyarlamaya çalışırken, mantık ve prensibler bilinmediği için bütünde bir ahenk sağlanamaması.
3- Temiz ve tertipli tasarım yerine, karmaşık, iyi tasnif edilmemiş, okunaksız, gözü yoran ve dikkat dağıtan karmaşık kompozisyonların kurulması.
4- Kompozisyonda hiyerarşiye ve kıvama(açık koyu, sıcak soğuk, büyük küçük, ince kalın, sert yumuşak, yoğun seyrek, dokulu yalın, mat parlak, net bulanık, ön arka) dikkat etmeksiniz, her unsurun yüzeye aynı ölçü/değerde boca edilmesi.
5- Ya açıkça intihal ile veya ufak tefek rötüşlarla başkalarının işlerini aşırılması. Aynı çerçevede, clipart, site şablonu, motif, template, standart yazılım efektleri vs. gibi başkalarının hazırladığı hazır enstrümanların yerli yersiz bolca kulanılması.
6- Müşteriden açık brif almadan ve ö
zgün fikir/konsept/mizansen geliştirmeden; "hepsi ve daha fazlası!", "siz değerli müşterilerimiz için", "farkı farkedin!" gibi beylik klişelerle bayıltıcı çalışmalar yapılması. Ya da konuyla örtüşmeyen ve ilk anda içeriği hissettirmeyen görsel unsurlarla bezeli çalışmalar yapılması.
7- Bütünlük ve ahenk prensibini takmadan, "üslub, renk ve yapısal özellikleri" birbiriyle alakasız tasarım elemanlarının, biraz ondan biraz bundan mantığıyla tasarım alanına boca edilmesi.
8- Ürünlerin, yanlış açı, kompozisyon ve ışıklandırmada çekilmiş alelâde fotoğraflarının kullanımı.
9- Kurumsal kimliğin devamlılığına ve bütünlüğe dikkat etmeksizin, kartviziti ayrı, tabelası farklı, websitesi bambaşka; yani birbirinden kopuk kopuk, her biri ayrı telden çalan "kakofoniler" üretilmesi. Her tasarımında, farklı üslub/biçim/renk özellliklerinin rasgele kullanımı. Doğrusu, bkz:
,

Mesele sadece görsel unsurların tanziminden ibaret te değil. Tasarımcının konunun ruhuna intikal edecek, meselelere yanaşacak genel kültür altyapısına sahip olması da şarttır. Konuları, ancak entellektüel birikimi nisbetinde candamarından yakalayabilir. Derinlikli bir fikir yazısına, kitaplarla arası olmayan birinin yapacağı görsel yorumları hayal edebiliyor musunuz? Hayli güdük ve gülünç kalacağından şüphe yoktur:

"Sanat tarihine bakmıyorum, fikir akımlarını takmıyorum, kitaplardan çakmıyorum!.." diyenlerin işi değildir bu. Bu gerçekler ışığında çalışacağınız ajans veya tasarımcıyı iyi analiz ediniz. Şüphesiz, kimse yoğurdum ekşi demez ancak:

Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz...

(Bir takım renkli, yazılı, resimli görsellere hemen aldanmayınız; Bir çocuğun önüne de temiz bir sayfa, fontlar ve görseller verseniz bir takım düzenlemeler yapabilir. Eğer daha önce profosyonel tasarımcılarla çalışmadıysanız, -elinizdeki ürünlerde, farkettiğiniz veya farkedemediğiniz- kompozisyon, çizim, renk, tipografik düzen, bütünlük, hiyerarşi, vurgu gibi hatalarla dolu olduğunda şüphe yoktur. Bu yüzden aşağıdaki profosyonel tasarımcı ve illüstratörlerin çalışmalarını, elinizdekilerle mukayese ededebilirsiniz. Gerekirse muhakkak uzman desteği de alınız. Aşağıya sorularınızı da gönderebilirsiniz. Kolay gelsin.)

GRAFİK TASARIM VE FİKİR
http://www.fikironline.com/?p=1784
http://adsoftheworld.com/

 

"Bu makinenin biçtiği çimlere basmaya kıyamazsınız" demeden mesajını ustalıkla vermiş:









Ya da "sigara öldürür " demeye gerek kalmadan, kıvraklıkla:
"Bir arabadan neler beklersiniz?" Gevezelik yapmadan verdiği cevab:


LOGO/AMBLEM TASARIMI

http://www.johnlangdon.net/logos/
http://newlyn.com/work
http://www.rezaabedini.com/


WEB TASARIM

3B ANİMASYON/GÖRSEL EFEKT
http://www.wetafx.co.nz/reels/

http://www.wetafx.co.nz/commercials/

http://www.thefront.com/vfx.php

http://www.thefront.com/postvis.php

http://www.seagullsfly.com/animacao/

http://www.realtimeuk.com/

http://www.buf.com/

http://www.intelligentcreatures.com/portfolio/

http://www.paulfranciscodiaz.com/

http://www.le-building.com/makingof_staphylas.html

http://www.framestore-cfc.com/


2B ANİMASYON/KARAKTER TASARIMI
http://www.funnypagesprod.com/

http://www.mr-dunn.com/

http://www.broosejohnson.com/

http://www.cinziaangelini.com/

http://www.manuelalmela.com/

http://www.ulimeyer.com/

http://www.inklingstudios.com

http://www.silvertoons.com/

KONSEPT/PRODÜKSÜYON TASARIMI
http://www.ghull.com/

http://www.ryanchurch.com/

http://www.paperblue.net/


http://www.benprocter.com


http://www.dusso.com/

http://philsaunders.blogspot.com/


ENDÜSTRİYEL TASARIM

İLGİLİ YAZILAR





























2 yorum:

Kasım Halis dedi ki...

Bu alanı bir süredir takip ediyorum.
Emeğinize ve yüreğinize sağlık
devamını bekliyor ve kendi blog alanımda sizin yazılarınızı ve linklerinizi koymak istiyorum.
İzniniz olur ise tabi

Tasarım Alemi dedi ki...

İlginiz için teşekkürler, tabiki ekleyebilirsiniz.. Aslında bu blog'u uyarı metnini yayınlamak için açtık, konuyu destekleyecek linkleri de fazlasıyla ekledik. O yüzden galiba başka başlıklar açmayacağız. Bakalım..